Sailing Under Full Canvas

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Dutch Paintings of the Golden Age

Im Zentrum der Ausstellung zur Seefahrt im Goldenen Zeitalter der niederländischen Kultur des 17. Jahrhunderts stehen spektakuläre Werke von den Hauptvertretern dieses Genres – Ludolf Backhuysen, Jan Porcellis, Willem van de Velde (Vater und Sohn) und Simon de Vliegher. Neben den großformatigen Marinen dieser Künstler sind Gemälde und Zeichnungen aller namhaften Marinemaler vertreten. Die Werke dieser Epoche wecken auch heute noch Gedanken an Freiheit, Bindungslosigkeit, Abenteuer aber auch Besinnlich- und Beschaulichkeit. Da sich das wThis exhibition on marine painting from the Golden Age of Dutch culture in the 17th century centres on spectacular works by the main representatives of the genre – Ludolf Backhuysen, Jan Porcellis, Willem van de Velde (the Elder and the Younger) and Simon de Vliegher. In addition to these impressive large-scale seascapes, the display includes paintings and drawings by all the leading marine painters of the time. To this day, these images evoke a sense of freedom, independence and adventure, but also a mood of contemplation and tranquillity. As the economic and political fate of the Dutch people in the Golden Age was closely tied to the sea, the main subject of these artworks are ships with billowing sails that are visible from afar, but painstakingly detailed paintings of calmer waters also feature.

Besides demonstrating the virtuosity of their creators, these paintings frequently appear to document specific historical, topographical or meteorological events. The impression of maritime life and seafaring that is deliberately conveyed in such works never actually existed in this form, however, which opens up a wide range of possible readings with regard to different spheres of knowledge at that time. On the one hand, the artworks on show in the exhibition reveal the powerful influence and wealth of the Dutch navy in the 17th century; on the other, they invite us to consider more complex interpretations: the ship as a metaphor for life, a symbol of nationhood and the exploration of distant lands, as well as a demonstration of proud foreign policy and shrewd trade policy. At the same time, however, the exhibition draws our attention to the painterly qualities of each respective artwork.

Sailing Under Full Canvas brings together around 80 masterpieces drawn from international collections and the holdings of the Hamburger Kunsthalle. The exhibition has been organised in cooperation with the National Maritime Museum in Greenwich/London, which has generously contributed a number of major works.irtschaftliche und politische Schicksal der Niederländer des Goldenen Zeitalters am und im Wasser abspielte, sind Segelschiffe mit weithin sichtbar geblähten Segeln das Hauptmotiv, aber auch liebevoll und detailreich gemalte stille Gewässer. Die Werke bezeugen nicht nur die Kunstfertigkeit ihrer Schöpfer, sondern sind häufig auch als Dokumente historischer, topographischer und meteorologischer Ereignisse verstanden worden. Doch sie vermitteln dem Betrachter ganz bewußt einen Eindruck von Seefahrt, die so nie stattgefunden hat. Somit eröffnen sie einen weiten Horizont der Interpretationen aus den verschiedensten Wissensbereichen der Epoche. Die Werke der Ausstellung führen uns einerseits die Reichweite und den Reichtum der holländischen Marine im 17. Jahrhundert vor Augen. Andererseits animieren sie zu vielfältigen Lesarten: das Schiff als Metapher des Lebens, als Symbol für den Staat und für die Erkundung von fernen Ländern, als eine Art Demonstration von stolzer Außen- und weitsichtiger Handelspolitik im 17. Jahrhundert. Die Ausstellung richtet aber auch – parallel dazu – den Blick auf die malerischen Besonderheiten des jeweiligen Werks. Segeln, was das Zeug hält versammelt rund 80 Meisterwerke aus internationalen Sammlungen und aus dem Bestand der Hamburger Kunsthalle. Als Kooperationspartner ist das National Maritime Museum in Greenwich/London mit bedeutenden Werken zu Gast.